lørdag den 4. februar 2012

Hjemmelavet tonicvand

22/6 2016: Nu hvor denne mere end fire år gamle opskrift får masser af trafik, muligvis pga Politikens artikel om emnet, så være opmærksom på, at det kan være problematisk at indtage for meget kinin. Det kan du læse mere om i denne artikel fra 2014 hos Camper English. Når det så er sagt, har jeg ingen symptomer haft.

Tilbage i de sene 60'ere og de tidlige 70'ere, når mine forældre havde gæster, så stod menuen på sammenkogt ret efterfulgt af citronfromage.

De voksne drak rødvin til maden og vi unger måtte få en sodavand.

Mens kvinderne ryddede op i køkkenet anrettede min far bakken med ingredienserne til sjusser og skålene med kartoffelchips og Kims dilddip rørt ud i ymer.

Som regel var sjusserne gin og tonic - hvis nogle ikke brød sig om det, kunne de få en flyversjus i stedet, altså snaps og citronvand, eller en øl.

Mens de voksne kæderøg og gik til de våde varer kunne jeg godt lide at sidde i et hjørne og lytte til deres snak. Og så ventede jeg på at få sjatter - ikke af sjusserne - men af tonicvandene, for det elskede jeg.

Dengang drak man Tuborgs tonicvand, som havde en kæk skotskternet etikette og min far svor til sin dødsdag til Gordons Dry Gin.

Jeg ved faktisk ikke, hvorfor jeg kunne lide tonicvand, for jeg var ikke vild med andre bitre ting som grapefrugt eller min mors alt for kraftige earl gray te.

Nu har jeg selv forsøgt mig med en tonicvands produktion. Det kom sig af, at jeg hos min spruthandler lod mig friste af to af de små Fentimans tonicvand og kom til at regne literprisen på 120 kroner ud - det kan man jo få en flaske Gordons for. Helt absurd.

Opskriften fandt jeg hos Jeffrey Morgenthaler. Og det eneste vanskelige ved den, er at skaffe den allervigtigste ingrediens nemlig kinabark, som indeholder kinin og giver tonicvand sin fine bitterhed.

Kinabarken fandt jeg hos Snapsekrydderiet, men det lader til at jeg har tømt lageret ved at købe fire poser, der er i hvert fald udsolgt nu. Jeg købte også tørret pomeransskal og hel Allehånde.

Da varerne ankom til formiddag gik jeg i gang med Morgenthalers opskrift, med lidt justeringer.
  • 4 cups koldt vand
  • saft og revet skal af en lime
  • saft og revet skal af en citron
  • saft og revet skal af en blodappelsin
  • saft og revet skal af en halv pomerans
  • 1/4 cup kinabark
  • 1 teskefuld hel allehånde
  • 1 teskefuld tørret pomerans
  • 5 stilke citrongræs hakket (fyldt kun omkring en halv cup, men jeg havde ikke mere)
  • 1/2 brev citronsyre (det er 22,5 gram og ikke mere end 1/8 cup)
  • lidt salt
Bryggen blev bragt i kog og duftede vidunderligt - lidt medicinsk og meget frisk. Og fra starten stod det klart, at den ville blive alt andet en klar - alene saften fra citrusfrugten forhindrer det jo - men farven fra kinabarken er altså smuk.
Efter 20 minutters stilfærdig kogning siede jeg væsken et par gange, sidste gang gennem et klæde og min finmaskede sigte, men jeg synes nu ikke, at det var vanskeligt at få den renset for stumper af det ene eller det andet.
Min største afvigelse i forhold til Morgenthalers opskrift kom, da jeg skulle søde brygget. Jeg har ikke agave sirup, men tænkte, at det må være for smagens skyld at han foreslår det og ikke bare almindeligt sukker, så jeg endte med at bruge 2 cups almindeligt hvid sukker, 1/2 cup meget lys og mildt smagende honning og 1/4 cup ahornsirup, som blev tilsat og opløst i brygget ved en ny gennemkogning..
Mængdemæssigt er det lidt under Morgenthalers anbefaling af 3/4 cup sødemiddel pr. cup bryg.
Jeg havde lidt mere end 4 cupper bryg efter første kogning.
Smagen passer mig, men ellers kan den hurtigt justeres med eksempelvis simpel sirup, når den færdige tonicvand mixes - så skal man bare tage højde for vandmængden i siruppen. Eller man kan bruge lidt honning eller ahornsirup.
Så nu har jeg det, der svarer til 3 liter tonicvand - Morgenthaler anbefaler blandingsforholdet 1:3 tonicsirup til vand - af fineste kvalitet og råvarerne har stået mig i en smule mere end 50 kroner.
Tag den Fentimans.
UPDATE 4/8 2014: Hjemmelavet tonic kan være problematisk

13 kommentarer:

  1. Søgte lidt rundt på hj. lavet tonicvand, denne her lyder da helt kanon, fedt at modificere efter egen smag. Sgu lidt blæret at servere for gæsterne næste gang. Hvilken Gin tænker du for at fuldende blærerøvsdelen :-)

    Thomas

    SvarSlet
  2. Mine bud vil være Sipsmith, hvis du er til klassisk smag, Geranium, hvis du kan lide en lidt blomsteragtig smag eller Tarquin's, hvis du vil prøve noget derimellem. Hvis der går fest i festen, så have en flaske Tanqueray parat til når gæsterne ikke mere kan smage forskel på de dyre og standard dråberne.

    SvarSlet
  3. Hvis du iøvrigt interesserer dig for cocktails, gin og sprut, så skriver jeg også www.hanehaler.dk og en god dansksproget gincentrisk blog er http://enverdenafgin.com

    SvarSlet
  4. Hej

    Denne er noget gammel, men jeg prøver alligevel.
    Hvordan får du kulsyre i drikken? Eller bruger du den uden kulsyre :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det færdige resultat er en slags sirup, som skal fortyndes med dansk vand.

      Slet
  5. Spændende opskrift. Den kaster jeg mig ud i. Hvor længe kan den færdige blanding holde sig i køleskabet, før den bliver 'dårlig'?

    SvarSlet
    Svar
    1. 4-5 uger er mit gæt.

      Slet
    2. Tak Andrea. Det skulle gerne være rigeligt. Får den lov at ligge længere tid i køleskabet, har man nok ikke lavet den indbydende nok ...

      Slet
  6. Spændende
    Hvor køber du hel kinabark
    Janne

    SvarSlet
  7. Jeg har brugt et træstativ med en stofpose som er meget finmasket. Stativet bruges normalt til at lave saft af bær. Stativ og pose kan købes hos en isenkræmmer, og koster ca. 50 kr. Brygget bliver helt klart, og løber igennem på 2 minutter. Supernemt og kan varmt anbefales 😉

    SvarSlet
  8. Hej Andrea. Tak for opskrift og råd. Jeg har hen over sommeren brygget tre forskellige versioner af tonicen og justeret undervejs på ingredienserne. Jeg skar lidt ned på allehånden og fandt forskellige erstatninger for den pomerans, det ikke, trods meget ihærdige forsøg, lykkedes mig at opstøve. Det er vist en rigtig vinterfrugt. Jeg fik flere gode flasker ud af det og alle omkring mig blev indlagt til at agere smagsdommeren. Favoritten var den med mest citrus og mindst allehånde. Jeg glæder mig til at prøve opskriften igen, når jeg har en pomerans i hænderne. Tak, Jeppe

    SvarSlet
  9. Har det noget at sige hvis kinabarken ikke er hel - men 'halv stødt'?

    SvarSlet