fredag den 25. marts 2011

Jenka-trekant - når citronmåne ikke er retro nok


Det er selvfølgelig at provokere vejrguderne, at bebude at man vil gå med kaffe og næse ud i forårssolen. Jeg kan godt se det. Så det blev straks overskyet og jeg faldt hen i kagetungsind.

Sådan en har jeg nemlig brug for i morgen, men jeg havde ingen ideer.

Til jeg kom i tanke om, at jeg havde en root beer i mit køleskab. Sådan en lækker amerikansk sodavand, der smager som min barndoms Jenka-tyggegummi. (Og her må jeg så hvæse: Vås, det smager ikke af pebermynte og det blev ikke først for alvor populært i 80'erne, det blev populært allerede da det kom frem.)

Men hvad smager det så af - root beer og Jenka? Det smager af sassafras.

Men eftersom store mængder af safrole, som er en smagsgivende olie, der udvindes fra sassafras træets rødder, i store mængder kan give leverkræft og desuden er en vigtig ingrediens i fremstillingen af ecstacy, så bruges der nu et kunstigt smagsstof i stedet.

Men jeg elsker Jenka-smagen og kunne tænke mig en Jenka-kage og kunne selvfølgelig google sådan en frem på et øjeblik.

Bundtkager bages i den der raffinerede randform med bølger på toppen, som jeg for et par uger siden zonkede til ukendelighed, da den sad på tværs i en skuffe, så jeg måtte tage til takke med en firkantet form.

Opskriften var nem nok at følge - men jeg måtte smide noget mere mel end angivet i - før dejen havde sådan den almindelige pundkage-konsistens.

Og så gik jeg på jagt efter en alternativ frosting, for jeg er ikke meget for chokoladefrosting.

White fluffy frosting var lige mig. Selvom jeg jo altså lavede den pink og kylede lidt krymmel i for den knasende fornemmelses skyld.

Og så var det bare at skære den afkølede kage over - rette den lige til i overfladen - lægge den sammen om frostingen og smørre et lag på toppen.

Værsågod - Jenka-trekant.

Og hvis man ikke aner, hvor man får fat i en root beer - eller hader smagen- så vil cola være lige så godt - og lige så retro.

UPDATE: Må sige, at hverken jeg eller min gæst kunne smage så meget som et anstrøg af Jenka, root beer eller sassafras i kagen. Den smager, som en chokoladekage - ikke en af de tunge mud cake agtige, men en gammeldags mormoragtig en. Frostingen er tilgengæld til ug med kryds og stjerne - nummeret før flødebollefyld. Hmm - tilbage i drømme/tænkeboksen med den idé.

4 kommentarer:

  1. Lyder som den perfekte kage :-) Min kæreste elsker rootbeer, så jeg må prøve at bage den til ham....

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  2. Jeg elsker Jenka, og jubler når jeg finder en kiosk der har det - og fylder derefter lommerne, og siger højt "da jeg var ung kostede de 25 øre stykket".
    Jenkakage? - det skal næsten prøves.

    SvarSlet
  3. @ Birthe og Therese - don't get your hopes up - som det fremgår af min seneste updage.

    @ Sifka - oh yes - next stop Roxy!

    SvarSlet