mandag den 19. september 2011

Slik og den spanske syge

14.000 danskere mistede livet, da den spanske syge hærgede landet i 1919. På verdensplan kostede influenza-pandemien 30 millioner mennesker livet.

En af de danskere som sygdommen tog, var min mors morbror Johannes Larsen.

Han forlod min oldefars realskole på Møn for at springe soldat kort før 1. verdenskrigs afslutning. Han vendte hjem i en kiste.

Et andet offer hed Niels Carl Jakobsen. Umiddelbart før han døde stiftede han sammen med sin bror firmaet Brødrene Jakobsen.

Efter hans død besluttede familien, at ændre firmaets navn til Niels Carls minde.

Firmaet kender alle slikmunde i dag som Carletti - italiensk for Lille Carl.

I 1953 solgte Carletti den første P-tærte. I dag ryger der 18,5 millioner af dem i sliksultne maver og jeg har også spist et par stykker gennem tiden.

Men jeg har et problem med P'et i tærten. Jeg er nemlig ikke særligt peanutbegejstret.

Da jeg blev sliksulten, mens min aftensmad kogte, løste jeg det problem ved at bytte jordnødderne ud med hasselnødder i mine hjemmelavede H-tærter.
  • 150 gram fransk nougat af en sejeste slags
  • 150 gram hasselnødder (eller en hvilken som helst nød du har og/eller kan lide)
  • 100 gram mørk chokolade - jeg brugte en 65 procents.
Hak nødder og nougat. Smelt chokoladen over vandbad. Bland det hele sammen til alle nødde- og nougatstumper er dækket af chokolade og sæt seks tærter på et ark bagepapir. Vent på at chokoladen størkner og nyd.

2 kommentarer:

  1. Mums hvor lyder det lækkert...jeg fik egentlig lidt for mange P-tærter da jeg var 12-13 år..men din opskrift skal vist prøves af i "Annes Køkken"!

    SvarSlet
  2. Prøv den, prøv den - og jeg kender godt fornemmelsen af for mange P-tærter ;)

    SvarSlet