torsdag den 15. september 2011

A stiff drink - part 1


Budding, fromage, gele og grød har aldrig været en del af mit dessert - eller mad - repertoire. Konsistensen, som jeg finder stærkt ubehagelig i munden, har altid stået fuldstændigt i vejen for smagen.

Så når min bror og far tiggede min mor om gule budding med rød sovs, om citronfromage eller gelerand var jeg helt kold. (måske en smule tøsesur endda ;))

Risalamande tager prisen som den værste af alle bløde, blævrende, ubehagelige spiser. Det var en pine blot at tage de to skefulde, der skulle til for at "finde" mandlen. (yeps curlingbørn er ikke en ny opfindelse).

Derfor troede jeg heller aldrig, at blæver skulle holde sit indtog i mit køkken. Men det var blot indtil Kage, Kage, Kage indledte sit tema om budding.

De første indlæg læste jeg alene for nysgerrighedens skyld, men så kom jeg til at klikke på en billedeserie i det tredje indlæg om hvor det blævrende befinder sig i gastronomien - og mixologien - lige nu. Og så var jeg på glat is.

For henne i Kamerika sidder der en (måske t0?) mennesker og smider gelatine i klassisk cocktail efter klassisk cocktail og laver de mest fabelagtigt udseende Jelly Shots.

Jelly Shot test kitchen har allerede stivet en af mine favoritter: French 75 og forvandlet den legendariske Bramble cocktail til kunst.

Nu mager det sig således, at jeg allerede i går morges klokken 5.00 vidste, hvad min næste cocktail skal være. Da kunne jeg nemlig hapse to røde blommer, fra et afpillet ostefad på min arbejdsplads. Blommer der ellers var blevet smidt ud - (ok, eller ædt af en sulten kollega.)

Men blommer var det eneste jeg manglede til denne skønhed. Kombinationen af blomme, salvie og rye whiskey lyder fabelagtig.

Og min næste drink kan faktisk indtages i nat, når jeg kommer hjem efter noget, som jeg helt uden at overdrive allerede nu, kan udnævne til årets hårdeste arbejdsindsats.

Men så var det, at jeg kedede mig til formiddag, jeg havde stemt, jeg havde strikket, jeg havde gelatine....

Så nu står der to - og en rest - Summer Sage Jelly Shots i mit køleskab.

Og bliver til lige hvad jeg trænger til i nat: En meget stiv drink.

1 kommentar:

  1. Toppen! Gelatinen giver netop helt ny mening til udtrykket "en stiv whisky". :-)

    Det lyder i øvrigt som en rigtig spændende smagskombi...

    Lise

    SvarSlet