mandag den 25. april 2011

Roxykage - mysteriet løst

Solen er ude sammen med parasollen, voksdugen og de støjende københavnere i deres sommerhuse.

Så er det påske i udkantsdanmark og tid til at få løst mysteriet om roxykagen. Jeg kastede mig ud i projektet velvidende, at der skulle ekstemporeres fordi chokoladekrymmel simpelthen ikke er til at opdrive på disse kanter.

Men som nogen ved, så er jeg meget glad for kulørt krymmel og det måtte blive substitutten.

Jeg startede med en lagkagebund, som jeg bagte i en firkantet (21 x 21 cm) bradepande.

To æg blev rørt hvide og skummende med 70 gram sukker - det tager 8-10 minutter på en røremaskine. 50 gram mel og 1 spsk vaniljesukker blev foldet i.

Formen havde jeg smurt med smør og drysset med sukker.

12 minutter senere var bunden velduftende og lysebrun.

Smørcremen havde jeg ikke lige på hukommelsen, men Anettes Kager hjalp mig på vej. Jeg nøjedes dog med 100 gram smør - og det var normalsaltet - til 100 gram flormelis og så et bløb vanilje.

Det tog nok en 5-6 minutter på røremaskinen. Det er tænkeligt, at cremen kan blive hvid - som købe roxykagers - hvis man rører længere, men jeg stoppede, da cremen var blød og glat - og voldsomt vammel, som smørcreme skal være, men den var altså aldeles lysegul.

Så delte jeg lagkagebunden - efter en let nedkøling - i tre 7 cm brede strimler og smurte de to nederste med først et lag kagecreme og dernæst et lag hindbærsyltetøj.

De tre lag blev stablet oven på hinanden, øverst et tyndt lag smørcreme og så blev hele kagen overtrukket med marcipan, som jeg havde rullet ud mellem to stykker bagepapir.

En skarp kniv frembragte fem kager - der skulle trimmes lidt i begge ender - som fik smurt smørcreme på skæresiderne og blev dyppet i krymmel.

Jeg måtte strække cremen til sidst - hvis nogen vil eftergøre i mit måleforhold, så brug 15o gram smør og 150 gram flormelis.

Og så var det ellers gang i kaffen, frem med kagetallerken og ske og ud i solen. Ret retro, ret godt og indsatsen værd.

Men næste gang bliver det med chokoladekrymmel om så jeg må købe det på nettet, smagen mangler og næste gang vil jeg lave hindbærsyltet selv.

Mit købesylt var lige sødt nok - og det er jo ikke vanskeligt at koge en hurtig version med egne smagssættere som stjerneanis og rosmarin, som jeg elsker.

2 kommentarer:

  1. Mmmm.....kaaaaage....savle savle savle :o)

    SvarSlet
  2. Aj, det må du altså snart komme anstigende med i kolo'en:P

    SvarSlet