onsdag den 20. maj 2009

Sodavand laver man da selv


Sådan noget sprudelwasser med en eller anden slags smag kan jeg godt lide. Og så er det jo oplagt at lave det selv en gang imellem.

I dag lavede jeg en fin rabarber-citron-timian sodavand af rabarber, citronsaft, sukker, timian og vand kogt sammen til en stærk sirup. Når så trangen til bobler ramme, er det bare at tilsætte is og apollinaris.

Nu jeg var i gang lavede jeg også min egen ginger-ale - eller noget på det lav - ved at rive et ordentligt øre ingefær og koge det med sukker og frisk mynte.

Og så er der noget om, at man kan lave sin egen tonicvand - det må jeg prøve, når jeg får fundet ud af, hvordan jeg fremskaffer kinabark, hvorfra tonicens mest berømte ingrediens, kininen, stammer fra.

4 kommentarer:

  1. DET må jeg da prøve. Især den med ingefæren. Uhmm en god ide til sommerens varme dage. Som selvfølgelig kommer. :-)

    Hilsen
    Henriette

    SvarSlet
  2. Lyder dejligt forfriskende, husejer. og den dag du laver Tonic må du huske at have G og A i huset, så du kan skåle for Sifkas udødelige drink!

    SvarSlet
  3. hjemmelavet sodavand :-) da jeg læste overskriften var jeg lige tilbage til barndommen hvor jeg var så misundelig på de børn, som havde en sodavandsmaskine :-) men din sodavand lyder meget bedre :-)

    SvarSlet
  4. Vi fik en sodastreammaskine, da jeg var omkring 10-12 år (der var de gået af mode og kunne erhverves brugt - jeg tror endda vi arvede vores). Vi har aldrig brugt de autoriserede sirupper, men altid brugt min mors hjemmelavede saft. Både hindbærsaft og (især) hyldeblomstsaft resulterer i nogle glimrende boblevandsvarianter.
    Den med ingefæren er jeg meget fristet til at afprøve.

    SvarSlet