tirsdag den 12. april 2011

Roxykagemysteriet


I et stykke tid nu, har jeg gået rundt og længtes voldsomt efter Roxykage.

Det har ikke været nemt. Dette tørkage-klenodie er nemlig ikke i ret mange bageres repertoire.

Og der er langt fra enighed om, hvordan sådan en Roxykage skal se ud. Men så i dag, var der bid hos Kvicklybageren i Frederiksværk.

Det vil sige bid og bid - min barndoms Roxykage så nemlig sådan her ud (dog minus blomsterpynten) og som dette indlægs fotos afslører, så ser Kvicklys udgave noget anderledes ud.

Men smagen var nu ikke helt skæv. Grundopbygningen med marcipan, lagkagebunde, hindbærmarmelade og smørcreme var på plads og efter den halve kage huskede jeg, hvor mæt man bliver af meget smørcreme, men jeg savnede alligevel chokoladekrymlet på siderne.

Jeg ved godt, at en række konditorkager findes i flere udgaver - blandet andet gåsebryst, som jeg aldrig har smagt med andet end lagkagebund og hindbærmarmelade, men som nogle mener retteligt bør laves med butterdej og sveskemos - men jeg synes alligevel at det er sært, at min barndoms Roxykage og Kvicklys ser så forskellige ud.

Især fordi jeg er af den faste overbevisning, at Roxykagen er opfundet hos Roxybageren, der lå bag Roxy biografen på Godthåbsvej - man skulle ned ad Roxypassagen og så lå bageren der - men det er måske bare en københavnerskrøne, min far har bildt mig ind?

Kan være at enden på affæren bliver, at jeg må bage mine egne for at få smag og fremtoning til at passe sammen, for den slags er jo vigtigt.

3 kommentarer:

  1. Chokoladekrymmel må simpelhen ikke mangle! Du bliver nødt til at bage selv, og jeg stiller mig gerne til rådighed til smagning:P

    SvarSlet
  2. Ifølge min mor er Roxy kagen opfundet af min morfar som var bager/konditor i Roskilde. Han var facineret af film og hold meget af bigrafen Roxy på Godhåbsvej. Ved særlige lejligheder tog han sin ½ tons Ford lastbil og satte svende, lærlinge og pigerne fra forretningen op på ladet på syltetøjsspande og de kørte til København - til Roxy biografen, sikkert en fornøjelig afveksling fra arbejdet i bageriet.
    Han kaldte så denne kage en 'Roxy' kage. Jeg gætter på at historien er fra slutningen af 1920'erne. Måske en Roskilde historie!

    SvarSlet
  3. Hej Anonym,

    Det er en dejlig historie. Måske værd at kontakte Roskilde Museum on, for tænk hvis Roxykagen er fra Roskilde!

    SvarSlet