søndag den 19. august 2012

Dutch Baby


Nu ved jeg hvorfor, jeg elsker at lave mad: Hvem skulle tro, at et æg, lidt mælk,  mel, smør, et halvt æble og en skive bacon kunne fylde en hel pande, ligne en halv million og smage fantastisk?

Når man banker ingredienserne sammen til en Dutch Baby, så er det sådan.

En god start på en søndag, hvor der venter frokost hos Sofies Moster i anledning af den internationale Restaurant Day, hvor madlavning jo er i centrum.

Historien om, hvorfor retten hedder Dutch Baby må du læse selv, men den stammer ikke fra Holland og der er ikke skyggen af baby i den. Men jeg tror nu nok, at den er noget for børn, måske med et andet fyld end mit. Det skriver ham her, da i hvert fald om.

Start med at tænde din ovn på 230 grader. Stil en støbejernspande derind. Min er en bette 20 centimeters pande, men jeg lavede jo også kun retten til en.

Den ville nu sagtens kunne deles af to i den størrelse, hvis man serverede den som det søde indslag efter noget andet.

For skalering kan du bruge denne opskrift.

Mens ovnen og panden blev varm blendede jeg følgende:
  • 1 æg
  • 6 cl mælk
  • 30 g mel
  • Knips salt
  • Et rev muskatnød - kardemomme ville også være godt.
Da ovn og pande var varm, smed jeg cirka 10 gram smør på panden og ventede et øjeblik, med en pensel fordelte jeg så smørret overalt også på kanten af panden og hældte dejen i.

Uret blev sat på 15 minutter - tror du skal regne med noget længere bagetid, hvis du laver af eksempelvis 5 æg.

Mens ungen var i ovnen skar jeg et halvt æble i stykker og ditto med en skive bacon, begge dele blev stegt sammen på en pande og fik et lille drys kanelsukker for lidt karamel.

Pandekagen er helt fluffet op, når den lige tages ud af ovnen - HUSK HANDSKE (nej jeg glemte den ikke, men det var tæt på) - og jeg stod parat med et lille ryst flormelis og hældte så æbler og bacon i hulrummet, da den begyndte at falde sammen.

At den er fluffet op er magisk, men ikke overraskende, det er jo samme princip som en Yorkshire Pudding.

Nu har jeg noget med bacon og mugost, så jeg dryssede også en smule god blåskimmel ost over og spiste kagen med velbehag til en kop kaffe.

Der er, som man kan regne ud, endeløse muligheder for fyld:
  • Sukker og citron
  • Hjemmelavet marmelade
  • Friskplukkede bær
Og man kan også gøre selve kagen mindre dessertagtig eksempelvis med citronskal og hakket rosmarin eller salvie.

Og hvis man stadig ikke har fantasi til at se det hele for sig, så er en lille fin video her, der afslører, at arbejdsindsatsen i forhold til spektakulært resultat er forsvindende.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar