lørdag den 1. oktober 2011

Ny høst


Som beskrevet i forrige indlæg, bliver jeg nemt noget ensporet, når jeg fatter interesse for et eller andet. Og så skal man jo både have sin teori og sin praksis på plads.

Så jeg har påbegyndt et cocktailbibliotek - både analogt og digitalt - og jeg ser mig om efter lidt nye glas.

Glasjagt er billigst i genbrugsforretninger - og sjovest tror jeg - for hver gang, jeg stepper ind i sådan en forretning, så er det jo hele min barndom og ungdom, der er til salg. Masser af skåle, krydderikrukker, gryder, stel og halløj, som jeg kan huske fra min barndom i 60'erne. (Og den er jo så sat i musik: Lise Reinau Herlev Tur/Retur)

I går fandt jeg et par klassiske portvinsglas, en champagneskål og et vandglas, som jeg tror kan bruges til lidt forskelligt og prisen for alle fire var blot 40 kroner, så det er ikke den dyreste hobby jeg har haft ;)

Og inden jeg drog på genbrugsskattejagt hentede jeg en pakke på posthuset. To bøger bestilt i tirsdags på Amazon og allerede leveret for den rørende lave sum af 263 kroner inklusive forsendelse.

Den ene regnes for cocktailbiblen over dem alle: The Savoy Cocktail Book forfattet i 1930 af en amerikansk bartender, som var taget til London, da forbudstiden i USA lukkede alle landets barer. (Så opstod der bare en masse undergrundsbarer, men det er en anden historie).

Harry Craddock har opfundet min p.t. favoritcocktail, The Corpse Reviver II, og hans bog er et studie i systematik og derudover skøn at skue, med sine originale illustrationer .

Selvfølgelig er det bare et billigt optryk, jeg har købt, men fin er den.

Den anden bog minder lidt om manualen til min Fiat 500. Den er med ringe i ryggen og masser af illustrationer. Den har et vældigt langt navn: Vintage Spirits and Forgotten Cocktails: From the Alamagoozlum Cocktail to Don the Beachcomber's Zombie.

Forfatteren Ted Haigh kaldes Dr. Cocktail og regnes for en af verdens mest vidende cocktailarkæolog. Han skriver godt - og fortæller også fint, som man kan høre her.

The Savoy Cocktail Book er et opslagsværk, stedet hvor jeg fremover lige kan tjekkes, om en eller anden drink, jeg har fundet på nettet, findes under et andet navn, eller med et andet blandingsforhold.

Vintage Spirits and Forgotten Cocktails er stedet, hvor jeg formentlig i måneder endnu, vil kunne gøre sjove opdagelser. Som den jeg gjorde straks jeg fik bogen i hånden: The Monkey Gland, som endte som ugens cocktail på min cocktailblog.

Alt i alt en herlig høst på en af årets smukkeste dage, hvor solen strålede over Halsnæs og trak mig og kattene ud.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar