lørdag den 20. august 2011

Kålsucces

Allerede døgnet efter at min kimchi var sat til gæring - ved rumtemperatur i mit walk-in-closet - smagte den godt.

Og nu, hvor den har udviklet sig yderligere i løbet af ugen i køleskab, er jeg mere end tilfreds.

Det er sgu indsatsen værd.

Som sagt brugte jeg opskriften fra Steamy Kitchen.

Jeg halverede den dog - så det hele startede med to, store og forbløffende flotte kinakål.

De blev skåret igennem, skyllet, skåret i stumper og lagt lagvis i en ren balje med et godt skud salt mellem hvert lag.

Jeg brugte en helt almindelig grov køkkensalt - selv om amerikanere sværger til koshersalt, til den slags opgaver.

Oven på kålen placerede jeg et spækbræt og min tunge morter for at hjælpe med at få presset væsken ud af kålen. Kålen er klar efter tre timer.

En halv times tid før kålen var klar til at blive skyllet og kastet sammen med resten af ingredienserne kogte jeg rismelspastaen.

Rismelet købte jeg i et asiatisk supermarked, men mon ikke også man kan bruge den slags, man bruger til rismelsgrød til spædbørn?

Jeg har sådan et sæt målbægere, hvor det største kan rumme 1 cup og så ned til 1/4 - det gør det meget nemmere at lege med amerikanske opskrifter, fordi der ikke skal regnes om.

Så jeg kogte 1/2 cup rismel op med 1 cup vand under konstant omrøring. Det blev en glat, hvid, tyk masse, der smager af absolut intet.

Den blev sat på køl.

Så gik jeg i gang med at lave "sovsen", som kålen skulle smøres ind i.

I en stor skål rev jeg et pegefinger langt stykke ingefær og fire fed fransk hvidløg, jeg hakkede desuden et rødløg meget fint - opskriften siger forårsløg, men det havde jeg ikke og rødløgene passer fint ind både farve- og smagsmæssigt.

Herefter tilsatte jeg 1/4 cup rørsukker og en stor spiseskefuld rejepasta, nu havde jeg en sej, sært duftende masse som fik 1,5 spiseskefuld fiskesauce og lidt mere end 1/4 cup chiliflager foruden rismelsgrøden. Til sidste blandede jeg to fintrevne gulerødder i og massen var nu nærmest af vællingskonsistens og ganske stærk.

Og så var det bare at lade de to dele af retten møde hinanden, den skyllede og afdryppede kål og den kraftigt chili- og fiskeduftende vælling. Det er ikke noget at nøle efter, et par rene hænder er de bedste redskaber.

Og så på skoldede glas, som lige havde fået et skvæt kraftig gin fremfor andre svampedræbende konserveringsmidler, som jeg synes er noget hejs.

Værsgo en herlig kål til ris- og nudelretter. Og den kan holde sig i fire uger.

Ingredienser:
  • 2 store kinakål
  • groft salt
  • 1/2 cup rismel
  • 1 cup vand
  • 1/4 cup rørsukker
  • 1 pegefinger langt stykke ingefær
  • 4 fed hvidløg
  • Lidt mere end 1/4 cup chiliflager
  • Rejepasta - også købt i det asiatiske supermarked
  • Fiskesauce
  • 1 rødløg - eller 3-4 forårsløg
  • 2 gulerødder
  • Evt radiser eller kinaradise

Ingen kommentarer:

Send en kommentar