lørdag den 18. juni 2011

Stærke burgersager og saftevand


Forleden faldt jeg for fristelsen til at købe en vandmelon, men der er altså alt for meget vandmelon i sådan en fætter til mig, så i dag besluttede jeg, at lave den til saftevand.

Det er ganske interessant at saftevand stadig fylder en del på danske supermarkeders hylder, mens produktet eksempelvis er noget mere sjældent i USA, hvor det oftest kaldes cordial.

Jeg kan godt lide at koge på lidt frugt - eller som med vandmelonen alene blende løs og så si pulpen fra - og så smagssætte med eksempelvis krydderurter, honning, ahorn sirup og saft fra en eller flere citrusfrugter.

Dagens vandmelonsaftevand fik ekstra smag af en smule hindbærsaft jeg lavede forleden ved at koge en lille bakke bær med lidt rosmarin, lavendel og sukker.

Derudover smagte jeg til med lidt ahornsirup og saft af en lime. Der blev vel en 0,75 cl af 3/4 håndboldstor vandmelon.

Over morgenkaffen havde jeg fundet en opskrift på en koreansk inspireret burger, som jeg stegte mig til frokost, på Food52. Men selvfølgelig skruede jeg lidt på opskriften, ikke mindst fordi, den er til fire person.

Koreansk slaw
  • 2 spsk mayo
  • 1 tsk japansk riseddike
  • 1/2 tsk hanesovs
  • lidt sukker
Blev mikset til en god stærk dressing. Dernæst satte jeg min mest finhullede riveindsats i min Magimix til:
  • 1/3 agurk befriet for det våde centrum
  • 4 radiser
  • 1/2 æble
  • 1 gulerod
  • 2 små stængler forårsløg med meget grønt
Det fintrevne grøntsager blev vendt i dressingen med en lille håndfuld hakket koriander.

Så røg skærebladet i en lille skålindsats jeg har til Magimixen og så lavede jeg en marinade, til en slags indre marinering:

  • 2 spsk soya
  • 1 fed hvidløg
  • 2 cm frisk ingefær
  • 1 tsk sherryeddike
  • 1 tsk sesamolie
  • lidt sukker
To trediedel af marinaden blev skrabet ned i den står skål op Magimixen og den store kniv smidt i. Og så blev marinade hakket sammen med 1 højrebsbøf med en passende fedtkant.

1 time senere blev en bøf formet og stegt (der blev kød til to). Resten af marinaden blev blandet i lidt mayo og smurt på en let ristet gulerodsbolle og så en ordentlig klat slaw over på bøffen.

Supergodt og en noget anderledes burgersmag. Vandmelonsaftevandet var perfekt til.

3 kommentarer:

  1. Damn, nu fik jeg lyst til en børger ! :-)

    Jeg plejer at udhule resten af vandmelonen (hvis jeg ikke får spist en hel), og fryse det ned i klumper. Så blender jeg det sammen med hyldeblomstsaft, propper det i almindelig smoothie eller blender det med rom til en laber sommerdrink. Slet ikke tosset.

    SvarSlet
  2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  3. Godt frysetrick - det vil jeg huske. Få da ham Kjærsten op ved at forlange, at han byder dig på en burger på Tivolis nye burgerbar - Bull Diner

    SvarSlet