lørdag den 16. april 2011

Fra det afghanske wanton-værksted

I går fik jeg en god stor lammeculotte til en favorabel pris, men da jeg vågnede i morges, synes jeg pludselig, at det var kedeligt at stege den hel.

Så jeg ledte efter en opskrift på noget andet og faldt over dette smukke billede - og interessante ret.

Men nu er wanton-dej ikke lige til at opdrive som præfabrikata i min del af verden, så jeg googlede lidt og fandt en opskrift, der så ud til at kunne virker.

Og så kastede jeg mig ellers ud i min første afghanske ret nogensinde.

Måske har jeg engang været på en afghansk restaurant - tror måske der lå en, der hvor Cofoco ligger i Abel Cathrines Gade i dag, men jeg er ikke sikker og kan ikke huske måltidet.

Denne ret kommer til at indgå i min arsenal.

Især forårsløgspakkerne er helt geniale og sammen med det milde, aromatiske kød og myntesaucen går det hele smagsmæssigt op i en højere enhed.

Samtidig overrasker retten: Mine øjne havde overbevist min mave om, at der var noget italiensk-smagende på vej, men det er jo nogle helt andre smagsindtryk, der er i denne komposition.

Alt i alt skal man nok sætte omkring en time og et kvarter af til arbejdet, der er en lille pause undervejs mens kødsovsen simrer færdigt. Og alt kan jo laves på forhånd, så det kunne være fin - og overraskende - gæstemad.

Fremgangsmåde:
1 æg
1/2 cup vand
2 cup hvedemel
salt

500 gram lammekød - hakket eller hak selv af eksempelvis lammeculotte
1 rødløg
2 fed hvidløg
1 dåse gode, flåede tomater
1,5 tsk paprika
1,5 tsk stødt koriander
salt peber
olie

3 bundter forårsløg
salt peber
3/4 tsk chiliflager
mere olie

1 fed hvidløg
yoghurt
frisk mynte
salt peber
olie

Eddike til kogevand

To gadgets gør det til en leg at frembringe denne ret: En food processor fx en Magimix og en pastamaskine.

Start med at lave dejen til de små forårsløgspakker:

Pisk et æg med salt og 1/4 cup vand
Hæld to cup hvedemel i en skål og lav en fordybning til det sammenpiskede.
Miks med en gaffel melet i det sammenpiskede, tilsæt gradvis mere vand, indtil dejen kan samles. Den er ret hård og skal æltes i cirka 5 minutter.

Lad den hvile mens du laver resten af retten.

Rens og klargør de tre bundter forårsløg, så meget som muligt af det grønne skal bruges. Skær løgene i grove stykker og smid dem i en foodprocessor og finhak dem.

I en tykbundet gryde opvarmes lidt olivenolie på middel varme, løgene skal forsigtigt sauteres, ikke noget med hidsig stegning. Efter fire minutter tilsættes chiliflagerne (chilipulver kan bruges) og salt og peber. Lad løgene blive helt bløde og lækre i løbet af en ti minutters tid i det hele. Stil til afkøling.

Smid et almindeligt løg i foodprocessoren - ingen grund til at rengøre imellem opgaverne - og varm mere olie op i endnu en tykbundet gryde.

Sauter løget på samme måde som forårsløgene blev det. Efter fire minutter tilsættes to fed knust hvidløg, paprika, stødt koriander, salt og peber. Kort efter tilsættes det hakkede kød - jeg hakkede det i Magimixen, mens løgene blev bløde.

Skru en smule op for varmen og steg kødet, mens du findeler det. Tilsæt derefter 3/4 af en dåse gode, økologiske hakkede tomater og lad kødsovsen småsnurre en 20 minutters tid.

Lav en dressing af 1 dl hvidløg, et knust hvidløg, lidt friskhakket mynte, salt peber og et stænk olie.

Når kødsovsen er færdig sætter du en stor gryde vand over og tilsætter et lille bløb eddike.

Nu er dejen blevet meget blødere at arbejde med. Del den op i nogle klumper, dem du ikke arbejder med holdes tildækket, og kør den gennem pasta maskinen i lange 12 cm brede baner, først på 1, så på 3, derefter på 5 og til sidst på 6.

Skær dejen ud i firkanter - eller stik cirkler ud - hav en skål vand klar og fugt hele kanten på hver firkant eller cirkel. Læg en lille klat af den nu afkølede forårsløgsmasse på midten.

Lav trekanter, måner eller den form du har lyst til. De lukkes med fugtet dejkant mod fugtet dejkant.

Koges i 5 minutter i den store gryde.

Anrettes på tallerken og den ganske tørre kødsovs og yoghurtdressingen duppes på dejpakkerne i gode bløb.

Spises med en god salat - appelsin, granatæblekerner og fårefeta er godt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar