lørdag den 19. marts 2011

Klokken er altid 17 et eller andet sted

Forleden kogte jeg en lille hindbærsylt af nogle billige, spanske bær. Jeg havde brug for en ret tør sylt, så der blev en slat hindbærsirup til overs.

Lige siden har jeg haft fantomsmerter i smagsløgene efter en Clover Club Cocktail og i går skulle det være, da weekenden brød ud.

Nu er der bare det ved det, at min weekend bryder tidligt ud fordi jeg møder tidligt, så allerede klokken 16 var jeg drinksklar.

Uheldigvis er jeg opdraget til, at man først nyder alkohol efter klokken 17 - ved mindre man er inviteret til frokost, hvor øl og snaps eller hvidvin er acceptabelt.

På den anden side er der jo et godt engelsk mundhæld der siger, at klokken altid er 17 et eller andet sted i imperiet, så jeg gik i køkkenet.

Clover Club er sjov at lave og smager fantastisk. Jeg traf den første gang på en bar i indre by, hvor en beleven bartender forklarede og demonstrerede.

Med egne, lune, friskplukkede bær i en stol i haven en sommereftermiddag er den en fantastisk sundowner - ikke at solen går ned klokken 17, men i min have forsvinder den ned bag nogle høje træer og så kommer skyggen og det er til at være på terrassen igen.

Der er brug for gin, frisk citronsaft, et bløb hindbærsirup og en æggehvide.

5 cl gin, saften af en halv citron, hindbærsiruppen og æggehviden smides i en shaker med en enkel isterning og så rystes der kraftigt i et minut.

Det får ægget til at skumme og gå i forbindelse med de øvrige ingredienser til en smuk emulsion.

Og så er det bare at servere med en lille håndfuld nødder som tilbehør og nyde, at det nu er weekend og forår ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar