onsdag den 16. marts 2011

Engelsk muffin dagen derpå


For tusind og et halvt år siden boede jeg i London i et halvt år. Jeg var arbejdsløs, på understøttelse, boede ulovligt til leje hos en enlig mor, uden adgang til hendes køkken og jeg nød hvert øjeblik.

Uden adgang til køkken betød, at jeg lavede en meget udførlig rotation, så jeg nogle dage spiste varm morgenmad ude, ost og frugt til frokost og så eksempelvis færdigblandet salat fra Marks og Spencer foran mit mikroskopiske fjernsyn på mit værelse om aftenen.

Eller at jeg spiste en tør bolle og lidt frugt til morgenmad, en Marks og Spencer sandwich til frokost og varm mad eksempelvis i Chinatown til aften.

Rig var jeg ikke og de par gange i løbet af det halve år, min far var på forretningsrejse og inviterede mig på både lækker morgenmad i sin klub på Sloan Square og på fantastiske middage i Soho, hvor der dengang lå en række gamle bistroer efter fransk forebillede, var kulinariske fyrtårne.

Men jeg havde jo selv valgt det og som sagt havde jeg det herligt.

Det førte også til, at jeg blev en haj til at finde de billigste morgenmadstilbud. Ofte var der dødt løb mellem McDonalds og forskellige lurvede cafeer omkring Londons store fjern-jernbanestationer som Victoria, Liverpool, Paddington og Kings Cross.

Dengang kunne man få noget varmt i maven plus te og juice for omkring halvandet pund. Men billigst var McDonalds Egg McMuffin-morgenmad. Altså en engelsk muffin med et stegt æg, en skive bacon eller en krydderbøf og ost. Dertil te og juice for et pund.

Sjovt nok er det sausage McMuffin med æg, som jeg oftest længes efter, når jeg bliver London-nostalgisk.

Den berømte full english breakfast med bønner, små pølser, stegte tomater og spejlæg melder sig ikke nær så tit, på mit indre smag-o-skop. Og slet ikke bacon butties, som jeg også spiste engang imellem, fordi de kunne være lige så billige som en McMuffin.

Jeg vidste allerede da jeg bagte mine engelske muffins i går, at jeg skulle have sausage McMuffin med æg til morgenmad. Så i aftes mixede jeg krydderfarsen.

Man kan bruge hakket okse, kalv, svin, kylling eller kalkun som man lyster.

Eftersom det fremtrædende krydderi er salvie, foretrækker jeg hakket svin, som får et ordentligt skud tørret salvie, lidt merian, salt, peber og et forsigtigt drys allehånde.

Krydderierne æltes godt i farsen, som så skal hvile i op til 24 timer, afhængigt af hvor friskhakket kødet er.

Her til morgen formede jeg så små bøffer og stegte dem på panden, samtidig med at et stort, frisk økoæg hentet ude ved Torup i går blev stegt på begge sider og en muffin ristet.

Saml og nyd. Originalen har også en skive cheddar-ost, men mine eksperimenter med en ordentlig ost har ikke behaget mig, så jeg springer osten over.

Hvis krydderbøffen ikke lyder lækker - tror måske det er en acquired taste - så kan et stykke sprødstegt Hanegal-bacon også være en mulighed.

4 kommentarer:

  1. Jeg foreslår at næste gang årgangssildene mødes, er det til morgenmad på din matrikel!

    SvarSlet
  2. Yeah! Hørt! Fantastisk ide!

    SvarSlet
  3. Jeg har ikke set Egg Mcmuffin med bøf i, men det ser rigtig lækkert ud. Jeg laver dem med æg, bacon og lidt cheddar :-)

    Som jeg skrev i går hos dig, så skal jeg snarest lave de engelske muffins, for dem elsker jeg - og så er der jo altid det - at de kan anvendes til Eggs Benedict (som jeg ELSKER!!)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  4. @ Therese og Sifka - top - når sildene igen skal gå i stime kommer i herop.

    @ Birthe - det er også noget underligt noget - det hedder jo altså sausage på engelsk, men det er altså bare krydret hakket kød.

    Og ja Eggs Benedict er også den engelske muffins gode ven ;)

    SvarSlet