tirsdag den 15. marts 2011

Engelske muffins - eller hvorledes jeg gjorde mig fri af Irma


I dag gjorde jeg mig for alvor fri af mit tidligere favoritsupermarked Irma. Jeg bagte mine egne engelske muffins og så kan jeg sagtens klare mig uden den blåkjolede pige.

Engelske muffins har altid været en absolut favorit til alt fra morgenmad til aftente.

De er uundværlige til flere af mine favorit morgenmåltider - mere om det i morgen, for jeg har langtidsplanlagt.

Opskriften fandt jeg hos en amerikaner. Min guru Michael Ruhlman.

Og jeg må sige, at resultatet blev langt over forventning, de smager simpelthen betydeligt bedre end Irmas.

I modsætning til Ruhlmans opskrift brugte jeg frisk gær - en tysk, økologisk gær - og derfor måtte jeg regne en smule.

Så det endte med, at jeg smeltede 60 gram smør over lav varme og rørte en spiseskefuld sukker ud i smørret, derefter tilsatte jeg fire en halv deciliter mælk - jeg brugte sødmælk, tror kærnemælk ville være rigtigt godt - og tjekkede, at blandingen ikke var mere end 37,5 grader varm, før jeg rørte 17 gram gær ud i den. Slutteligt piskede jeg et stort æg i det våde.

Dernæst smed jeg 450 gram hvedemel i skålen på min røremaskine og et godt drys salt og så hældte jeg det våde i det tørre indtil jeg havde en jævn, blank og meget våd dej.

Jeg var lidt bekymret for om mit lille hus var varmt nok til en relativ hurtig hævning, og jeg var sulten, så mens jeg mixede satte jeg 150 graders varme på min ovn.

Da dejen var som ovenfor beskrevet, slukkede jeg ovnen og satte røreskålen tildækket ind i noget jeg gætter på var ca. 30 grader.

En time senere varmede jeg mine to teflonpander op til middel varme og så rørte jeg to teskefulde bagepulver ud i en spiseskefuld vand - det syder og bobler herligt - og hurtigt i dejen.

Som med en stor ske og en del besvær blev sat i klatter og bagt på panden 7-8 minutter på hver side. Det er ikke nødvendigt med nogen form for fedtstof på panden, men det ville have givet et ekstra pift med et drys groft majsmel, som er den traditionelle måde at undgå, at muffinsene hænger fast under bagningen.

Efter 10 minutters afkøling deler man dem - ikke med en kniv - men med to gafler, for at blotlægge en uregelmæssig overflade.

Og så lige et par minutter i brødristeren, når de er friskbagte, en smule længere dagen derpå. Spises med et dab smør og en klat hindbærmarmelade, eller med en skive god ost.

7 kommentarer:

  1. Det er en fabelagtig guru, du har valgt dig, og jeg smager gerne en hjemmegjort engelsk muffins ved først givne lejlighed. Bare hvis du skulle være i tvivl.

    SvarSlet
  2. Dem skal jeg helt sikkert prøve, for jeg ELSKER jo engelske muffins og her i jydelandet er de ikke til opdrive! Tak for opskriften :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  3. Snart er det dig, der opnår guru-status! De engelske muffins er uundværlige når man skal lave eggs bennedict, og det bliver man nødt til med jævne mellemrum ;)

    SvarSlet
  4. @ Sifa - jeg sender en friskbagt af formatet I0II00

    @ Birthe - hvis du har en surdej, skulle de ifølge min guru blive endnu bedre og jeg kender det med ikke at kunne opdrive dem ;)

    @ Ida - jamen jeg pynter mig kun med lånte fjer - jeg er en rigtig dygtig kopist!

    Tror jeg må forsøge mig med Eggs Benedict snart - igen - de er aldrig blev en fast del af mit morgenrepertoire.

    Men kan godt lide tanken om dem ;)

    SvarSlet
  5. Ammenam, de både lyder og ser bedre ud end Ørmas muffins ! :-)

    SvarSlet
  6. SUPER GODE OG NEMME!! Jeg fik 16 stk med denne opskrift. Et tip til nemt at få dejen af skeen, når man laver 'klatterne', er at have en kop med lunt vand, som man dypper skeen inden man tager en ny 'klat':)

    Tak for en god opskrift:)

    SvarSlet
  7. Tak for ros Anonym - og tak for godt tip om at fugte skeen mellem hver "klat".

    SvarSlet